Dzisiejsza sytuacja w gospodarce spowodowana przede wszystkim koronawirusem to dla większości przedsiębiorców bardzo trudna sytuacja finansową, a także strategiczna. Padają więc kluczowe pytania: jaka powinna być strategia przedsiębiorstwa?, jaki jest pomysł na biznes w tych trudnych czasach?
W dobie pandemii dużo firm musiało podjąć decyzję o przekształceniu pracy biurowej na zdalną lub też tymczasowe zawieszenie działalności. W związku z tym, nowy pomysł na biznes to wyrażenie pojawiające się w myślach wielu osób. Najczęściej dotyczy on udoskonalenia sposobu działalności danego przedsiębiorstwa (np. rozszerzenie zakresu działań). W tym trudnym okresie przedsiębiorstwa zmieniają swoją strategię, aby przetrwać. Robią to poprzez wprowadzenie nowych produktów do oferty, zmiany kadrowe, szukanie nisz i nowych grup klientów. Zdarza się, że jest to także moment, aby odświeżyć pomysły, które zostały kiedyś poruszone, ale niedokończone. Nowa strategia przedsiębiorstwa powinna polegać na dogłębnej analizie obecnego rynku i wszelkich zasobów firmy.
Praca online w domu, wymuszona przez pandemię koronawirusa, była ogromnym impulsem do zmiany strategii przedsiębiorstwa. Pracodawcy musieli wykazać się elastycznością i zaufaniem i przenieść wiele działań w sferę „online”. Konieczne było także zapewnienie pracownikom niezbędnych narzędzi do wykonywania zadań. Okazało się, że praca online w domu może być równie efektywna, co ta stacjonarna. Dodatkowo część obowiązków należało automatyzować i dostosować do mniejszej ilości pracowników, a wiele działań porzucić, ponieważ nie przynosiły już efektów. Strategia przedsiębiorstwa w wielu miejscach została zmieniona. A co często idzie z tym w parze – pracownicy musieli zdobyć nowe kompetencje. Chociażby w zakresie używania narzędzi internetowej komunikacji czy organizacji czasu pracy poza biurem.
Nowa strategia przedsiębiorstwa wiązała się z uruchomieniem narzędzi takich, jak np. system CRM. Używany w wielu firmach do zautomatyzowanego kontaktu z klientami i zarządzania. Ogromną popularność zyskały komunikatory online (Skype dla firm, Messanger, Zoom) oraz aplikacje do zarządzania pracą w zespole np. Asana, ClickUp. Codziennie spotkania zespołów musiały odbywać się online, tak samo jak większe szkolenia czy konferencje. Ważne również stały się kwestie przechowywania i przekazywania sobie dokumentów, dzielenia się informacjami. Rozwiązaniem są oczywiście dyski „w chmurze”, czyli te internetowe i dające dostęp wszystkim pracownikom niezależnie od ich lokalizacji. Niestety nie wszyscy przedsiębiorcy byli przygotowani na ten rodzaj działań, co przysporzyło im wielu trudności.
Zmiana strategii biznesowej dla wielu przedsiębiorców był koniecznością i jedyną szansą na przetrwanie. Początkowy pomysł na biznes musiał zostać dostosowany do nowej rzeczywistości. Wielu udało się to na tyle dobrze, że w czasie pandemii rozwinęli swoje firmy, zyskali więcej klientów, znaleźli nowe rynki zbytu. Np.: restuaracje zmieniły formę działalności na dostawy jedzenia do domu, a sklepy stacjonarne otworzyły sklepy internetowe. Elastyczność w działaniu i myśleniu oraz wykorzystanie nadażającej się szansy to umiejętności niezbędne w obecnych czasach. Dla wielu osób pandemia to także czas rozwijania umiejętności i zainteresowań, inwestowania czasu w swój pomysł na biznes, szukania innej opcji zarobku.
Primavera Jastrzębia Góra
ul. Rozewska 40/42
84-104 Jastrzębia Góra