zadzwoń
rezerwuj
messenger
Porady / Dieta

Ryż w codziennej diecie

Pochodzący z Azji Południowo-Wschodniej ryż szturmem zawojował podniebienia także zachodnich konsumentów. Powszechnie przedstawia się ryż w diecie, jako świetną alternatywę dla takich źródeł węglowodanów, jak ziemniaki czy też makaron, w szczególności w przypadku osób przebywających na dietach odchudzających.

Na sklepowych półkach możemy obecnie znaleźć wiele różnych rodzajów ryżu – poza klasycznym i najbardziej znanym ryżem białym, w niemal każdym sklepie kupić można ryż brązowy, ryż basmati oraz ryż typu parboiled. Coraz częściej w trakcie kuracji odchudzającej sięgamy po mniej znane rodzaje ryżu, które można obecnie nabyć w niemal każdym supermarkecie. Wiele z nich posiada szereg walorów prozdrowotnych, dzięki czemu jest doskonałym uzupełnieniem zdrowej diety. Jednak czy wiemy, który rodzaj ryżu jest najzdrowszy, zaś jego spożywanie przynosi najwięcej korzyści podczas kuracji odchudzającej? Przyjrzyjmy się walorom wszystkich najczęściej wybieranych rodzajów ryżu.

Rodzaje ryżu

Ryż biały

Jest to zdecydowanie najpopularniejsza odmiana ryżu w naszym kraju. Jego delikatny smak sprawia, że świetnie komponuje się zarówno ze słodkimi, jak i wytrawnymi potrawami. Kolejnymi atutami białego ryżu są stosunkowo krótki czas jego gotowania oraz niska cena. Niestety biały ryż posiada zdecydowanie najmniej wartości odżywczych ze wszystkich dostępnych rodzajów ryżu. Wynika to ze specyficznego sposobu jego obróbki – jest on bowiem wyłuskiwany z osłonki, która jest najbardziej bogata w błonnik oraz cenne minerały. Osoby przebywające na diecie odchudzającej oraz diabetycy, powinni mieć również na uwadze fakt, iż biały ryż posiada wysoki indeks glikemiczny.

Ryż brązowy

Brązowy ryż, w odróżnieniu od ryżu białego, nie został podczas produkcji pozbawiony cennych łupinek.

Dzięki temu zawiera sporo błonnika, który stymuluje perystaltykę jelit i znacznie usprawnia odchudzanie. Ze względu na obecność osłonki, ryż brązowy wymaga dłuższego czasu gotowania, w stosunku do jego białego odpowiednika. Ryż w diecie brązowy posiada również niższy indeks glikemiczny od ryżu białego, zaś po jego spożyciu na dłużej utrzymuje się uczucie sytości w żołądku.

Ryż basmati

To charakterystyczna odmiana ryżu o wydłużonym kształcie i migdałowo-orzechowym smaku, występująca zarówno w odmianie białej, jak i brązowej. Charakteryzuje go najmniejsza ilość kalorii ze wszystkich omówionych odmian ryżu. Warto po niego sięgać będąc na diecie odchudzającej. Ryż basmati zawiera również największą ilość żelaza w swoim składzie.

Ryż parboiled

Ten rodzaj ryżu podczas produkcji jest preparowany termicznie, co oznacza, że ziarna poddaje się działaniu rozgrzanej pary wodnej pod wysokim ciśnieniem. W efekcie spora część składników odżywczych z łupinki przedostaje się do wnętrza ziarenek ryżu – głównie chodzi tu o cenne witaminy z grupy B. Jego kaloryczność kształtuje się na poziomie zbliżonym do ryżu białego, lecz w odróżnieniu od niego ryż parboiled zawiera znacznie więcej witamin i minerałów. Pozytywnie wyróżnia go również niski indeks glikemiczny.

Ryż jaśminowy

Ten znany również jako tajlandzki rodzaj ryżu pochodzi z Półwyspu Indochińskiego. Charakteryzuje się dość dużą lepkością, krótkim czasem gotowania i lekko kwiatowym aromatem, dzięki czemu świetnie komponuje się z potrawami na słodko. Jest on nieco bardziej kaloryczny, aniżeli najbardziej popularny ryż biały, ale zawiera wiele cennych składników, takich jak witaminy z grupy B oraz potas, wapń, fosfor i magnez.

Ryż dziki

Tak zwany dziki ryż to tak naprawdę specyficzny gatunek trawy wodnej, który uprawiany jest głównie w Ameryce Północnej oraz w Australii. Posiada długie, ciemnobrązowe ziarna i orzechowy smak. Dziki ryż cechuje się niewielką zawartością cukrów, a jednocześnie zawiera więcej wysokiej klasy białka. Najwięcej z prezentowanego zestawienia.

Ryż czerwony

Podobnie jak jego brązowa odmiana, ryż czerwony nie podlega procesowi łuskania, a jego charakterystyczny kolor jest wynikiem obecności czerwonego barwnika w łusce. Dzięki obecności osłonki czerwony ryż zawiera sporo błonnika oraz takich substancji odżywczych, jak antyoksydacyjna witamina E. To ryż o oryginalnym smaku i aromacie. Wyróżnia się znacznie mniej kleistą strukturą w porównaniu do ryżu białego.

Ryż czarny

Obecny w osłonce fioletowy barwnik sprawia, że ryż czarny zdecydowanie najbardziej wyróżnia się kolorystycznie. Świetnie komponuje się np. z owocami morza. Ten gatunek ryżu posiada niski indeks glikemiczny, co z pewnością docenią osoby będące na dietach odchudzających oraz diabetycy. Wyróżnia się również zdecydowanie największą zawartością cennego błonnika pokarmowego, który przyśpiesza naturalne procesy trawienne oraz zapewnia długotrwałe uczucie sytości po jego spożyciu. Należy jednak uważać z jego ilością, ponieważ zawiera najwięcej tłuszczu ze wszystkich odmian ryżu. Czarny ryż wymaga również dość długiego czasu gotowania.

Bez wątpienia warto jest wprowadzić różne rodzaje ryżu do codziennego jadłospisu, zwłaszcza w przypadku przebywania na diecie odchudzającej. Jego odżywcze właściwości i duża zawartość błonnika sprawiają, że efekty kuracji pojawiają się szybciej. Pamiętajmy także, że każdy gatunek ryżu nie zawiera glutenu, dlatego też jest bezpieczny dla osób na niego wrażliwych.

wyznacz trasę

Primavera Jastrzębia Góra

tel.: +48 58 774 45 51

ul. Rozewska 40-42

84-104 Jastrzębia Góra

Napisz do nas