zadzwoń
rezerwuj
messenger
Blog / Odchudzanie

10 11.2021

Zalety jogi – korzyści z ćwiczenia jogi – efekty

Zalety jogi – korzyści z ćwiczenia jogi – efekty

Zalety jogi są wszechstronne, a zdrowotny wpływ jogi na organizm został potwierdzony licznymi badanami naukowymi. Joga to nie tylko bardzo popularna na całym świecie forma aktywności fizycznej. To również sposób na uzyskanie harmonii ciała i duszy. Istnieje wiele odmian tej aktywności, co często powoduje dezorientację wśród osób, które dopiero interesują się tym tematem. Jakie są najbardziej popularne rodzaje jogi, co da nam regularna praktyka, czy istnieją przeciwwskazania do jogi?

Czym jest joga i jakie są zalety jogi?

Słowa „joga” w sanskrycie (święty, starożytny język indyjski) oznacza kontrolę oraz zjednoczenie. Joga to powstała w Indiach praktyka, oparta na samodoskonaleniu nie tylko ciała, ale również umysłu. Najważniejsze są tu „asany”, czyli konkretne pozycje, które mają na celu uzyskanie kontroli nad ciałem. Walory jogi to jednak coś więcej, niż tylko fizyczność i wzmocnienie mięśni. To również samodyscyplina związana z panowaniem nad myślami, popędami, emocjami. Dlatego tak ważnym elementem praktyki jest medytacja oraz praca nad oddechem.

Najpopularniejsze rodzaje jogi

Dobór odpowiedniej praktyki dla siebie jest istotny, dlatego zalecane jest wypróbowanie różnych rodzajów jogi. Hatha joga to praca nad pozycjami ciała, które mają za zadanie je wzmocnić, rozciągnąć mięśnie i kręgosłup. Nacisk kładziony jest także na ćwiczenia oddechowe (pranajama). Korzyści z jogi Ashthangi to przede wszystkim osiągnięcie perfekcji poprzez dynamiczne sekwencje ruchów, spalenie większej ilość kalorii i zyskanie elastyczności. Vinyasa (dobra dla początkujących) skupia się przede wszystkim na oddechu, zmiennych i różnorodnych asanach. Doskonale sprawdza się jako praktyka odstresowująca. Walory jogi są jednak znacznie większe, niezależnie od wybranego rodzaju.

 Joga korzyści dla zdrowia – ciało

Dlaczego ta aktywność zdobyła wielką popularność na całym świecie? Zalety jogi to przede wszystkim większa świadomość swojego ciała, lepsza (wyprostowana) postawa, uelastycznienie mięśni oraz ich wzmocnienie. Joga na kręgosłup i plecy jest bardzo polecana – łagodna praktyka skoncentrowana na tej części ciała uśmierza ból. Regularna aktywność pomaga w zwiększeniu mobilności, poprawie koordynacji ruchowej i wytrzymałości, zmniejszeniu napięć. Czy joga buduje mięśnie? Na pewno je wzmacnia oraz regeneruje, co pozwala na budowanie siły fizycznej.

Zadbaj o psychikę

Joga efekty przynosi nie tylko w obrębie fizyczności. Regularnie praktykujący zauważają pozytywny wpływ na ich samopoczucie i zwiększenie energii życiowej. Obniżenie poziomu kortyzolu (hormonu stresu), zmniejszenie odczuwania lęku i niepokoju to również korzyści z jogi. Poprzez naukę prawidłowego oddechu i kontrolę nad myślami, uspakajamy umysł i lepiej zarządzamy swoimi emocjami. Wpływ jogi na organizm jest tak pozytywny, że trudno się dziwić jej popularności wśród kobiet i mężczyzn w różnym wieku. Szczególnie, że proste ćwiczenia można wykonywać samodzielnie w domu, wybierając praktykę on-line. Warto jednak pierwsze, jogowe kroki postawić pod okiem doświadczonego instruktora na zajęciach w studio.

Przeciwwskazania do jogi

Czy joga może zaszkodzić? Kto powinien być ostrożny z taką formą aktywności? Pomimo tego, że joga korzyści dla zdrowia przynosi wiele, to istnieją pewne przeciwwskazania. Dla osób cierpiących na zaawansowaną osteoporozę oraz na zaburzenia równowagi jest to niewskazana (a nawet zakazana) aktywność. Niektóre schorzenia kręgosłupa, problemy ze stawami, ciąża – mogą również wykluczać z praktyki. Na pytanie: Czy joga może zaszkodzić w danym przypadku?”, najlepiej odpowie lekarz oraz wykwalifikowany instruktor.

Joga – efekty, które osiągniesz w domu

Wielu praktykujących ceni sobie fakt, że „jogowy trening” można zrobić praktycznie wszędzie. Potrzebny jest tylko kawałek podłogi, mata oraz wygodne ubranie. Niektóre ćwiczenia łatwiej wykonywać z dodatkowymi akcesoriami (wałek, kostka, pasek do jogi), ale nie jest to konieczne. Joga na kręgosłup oraz odstresowanie to chyba najbardziej popularne, domowe praktyki. Szczególnie wśród osób mających siedzącą pracę, będących pod dużą presją, żyjących w ciągłym biegu.

Wypoczynek połączony z jogą

 Wiedząc co nam daje joga, coraz więcej osób decyduje się na spędzenie urlopu z taką formą aktywności. Oprócz regularnych ćwiczeń na co dzień, chcą również odpoczywać z korzyścią dla ciała i ducha. Wiele szkół jogi oraz prywatnych instruktorów organizuje wyjazdy weekendowe lub tygodniowe. Zajęcia jogi są też prowadzone w hotelach i obiektach wypoczynkowych.

Taką ofertę przygotował dla Gości Hotel Astor w Jastrzębiej Górze. Odmładzające wczasy z dietą SIRT oraz oczyszczające z dietą owocowo-warzywną posiadają w programie praktykę jogi. Asany o umiarkowanym stopniu trudności, skupienie na oddechu, wyciszenie zmysłów… to idealny wypoczynek dla ciała i umysłu. Oprócz jogi, kompleksowa oferta tego obiektu zawiera m.in.: wyżywienie (wybrana dieta), warsztaty zielarskie, zajęcia malarskie i taneczne, „kąpiele leśne” w Parku Krajobrazowym.

 

Czekamy na Twoją odpowiedź

wyznacz trasę

Primavera Jastrzębia Góra

tel.: +48 58 774 45 51

ul. Rozewska 40-42

84-104 Jastrzębia Góra

Napisz do nas