zadzwoń
rezerwuj
messenger

Blog / Zdrowie

01 10.2019

Ból szyjny – jak zapobiegać

Odcinek szyjny kręgosłupa jest niezwykle wrażliwą częścią organizmu. Ból kręgosłupa szyjnego to często spotykana przypadłość, spowodowana głównie wielogodzinną pracą siedzącą. Często towarzyszy mu ból głowy. Ból szyjny objawia się również drętwieniem ramion i karku. Próby poruszania odcinkiem szyjnym sprawiają nieustający ból. W jaki sposób powstaje ból szyjny oraz jak mu zapobiegać?

Jak powstaje ból szyjny?
Na ból w odcinku szyjnym kręgosłupa ma przede wszystkim wpływ nieprawidłowa postawa naszego ciała, na przykład wielogodzinne siedzenie przy komputerze oraz brak ruchu. Mięśnie są napięte, a kręgi kręgosłupa ulegają przeciążeniu. Brak aktywności fizycznej osłabia mięśnie w odcinku szyjnym, co ma związek z osłabieniem stabilizacji tej części kręgosłupa. Czasami ból szyjny występuje również w czasie podejmowania wysiłku fizycznego bez uprzedniej prawidłowej rozgrzewki, powodując naciągnięcie mięśni. Ponadto długotrwałe opuszczenie, skręcenie lub unoszenie głowy w trakcie pracy przy komputerze powoduje przykurcz mięśni a także zmiany zwyrodnieniowe, których efektem bywa przewlekły ból szyjny. Zmiany zwyrodnieniowe mogą również pojawić się z wiekiem.

Ból szyjny – jak mu zapobiegać?
Profilaktyka jest podstawowym czynnikiem eliminującym występowanie bólu szyjnego. Osoby mające siedzący tryb pracy powinny wyrobić sobie odpowiednie nawyki, które pozwolą zachować im zdrowie odcinka szyjnego pomimo spędzania wielu godzin dziennie przed monitorem komputera.

W tym celu warto robić przerwy od pracy co około 30 minut, aby zmienić pozycję. Można wykorzystać te kilka chwil i porozciągać się, wygiąć kręgosłup, założyć ręce za głowę. W trakcie pracy należy zadbać o to, by monitor był odpowiednio ustawiony –  na wysokości wzroku, dzięki czemu wyeliminujemy szkodliwą dla zdrowia tendencję pochylania głowy. Istotna jest również prawidłowa postawa ciała. Stopy powinny być płasko na podłodze, uda na siedzeniu. Kręgosłup należy wyprostować i ściągnąć łopatki, unikając garbienia się. W trakcie przerwy na posiłek należy wybrać wygodny stół, ponieważ jedzenie przy niskiej ławie obciąża znacząco odcinek szyjny w wyniku schylania się po jedzenie.

Lekka aktywność fizyczna, taka jak rozciąganie lub proste ćwiczenia ruchowe znacząco wpływają na poprawę stanu odcinka szyjnego i wyeliminowanie ryzyka występowania bólu. Idealnie sprawdzają się również delikatne masaże rozluźniające wykonywane samodzielnie, przy pomocy bliskiej osoby albo pod okiem specjalisty. Bardzo prostym ćwiczeniem mającym wpływ na cały kręgosłup jest położenie się na twardym podłożu na kilkanaście minut, w miarę możliwości kilka razy dziennie. Kręgosłup przyjmuje wtedy prawidłową postawę i głęboko odpoczywa, nie będąc obciążony ciężarem naszego ciała.

Stosowanie dodatkowych środków i maści mających działanie rozgrzewające może wspomóc rozluźnienie karku i ramion oraz wzmocnienie mięśni w tym obszarze, co pozwoli zniwelować ból szyjny lub zapobiec jego wystąpieniu. Bardzo pomocna w doraźnym zlikwidowaniu bólu odcinka szyjnego może być gorąca kąpiel, która rozluźni napięte mięśnie.

Czekamy na Twoją odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

wyznacz trasę

Primavera Jastrzębia Góra

tel.: +48 58 774 45 51

ul. Rozewska 40-42

84-104 Jastrzębia Góra

Napisz do nas