zadzwoń
rezerwuj
messenger

Porady / Dieta

Dieta ketogeniczna – co to jest i dla kogo?

Dieta ketogeniczna – co to jest i dla kogo?

Dieta ketogeniczna  – co to takiego? Zwana również dietą „keto”, to ostatnio jedna z bardziej popularnych diet. W telegraficznym skrócie polega ona na ograniczeniu spożywania węglowodanów i zwiększenia spożycia tłuszczów. Przy braku podaży cukrów, to tłuszcze stanowią główny rezerwuar energii. Choć dieta pomaga zgubić kilogramy, a także w walce na przykład z hiperglikemią, przed jej podjęciem należy poznać wszystkie za i przeciw.

Ważne informacje

Dieta ketogeniczna – co to tak naprawdę oznacza? Dieta opiera się na trawieniu tłuszczów, eliminując najprostsze źródło energii jakim są węglowodany. Dzięki temu, wprowadzamy organizm w stan ketozy, w którym z tłuszczu produkowane są ciała ketonowe, stanowiące źródło energii. Podobny stan występuje w organizmie podczas głodówki – z braku glukozy organizm zaczyna trawić tłuszcze. Osoby w stanie ketozy nie odczuwają uciążliwego głodu oraz mają więcej energii. Pierwsze dni bywają jednak ciężkie: osłabienie, bóle i zawroty głowy, rozdrażnienie, zaburzenia żołądkowo-jelitowe.
Co ważne – nieprzemyślane wysokotłuszczowe odżywianie może prowadzić do powiększonego cholesterolu, problemów z sercem, zaburzeń krążenia, a w skrajnych przypadkach do kwasicy ketonowej (cukrzycowej) zagrażającej życiu.

Dieta keto – zasady i menu 

W modelu odżywiania, jakim jest dieta ketogeniczna zasady są proste. Głównym źródłem pożywienia są tłuszcze, podczas gdy węglowodany stanowią mniej niż 10% energetycznej wartości posiłków. Z kolei białko jest dostarczane zgodnie z zaleceniami żywieniowymi Krajowego Instytutu Żywienia. Zapotrzebowanie kaloryczne dostosowane jest jednostkowo, wziąwszy pod uwagę wiek, wagę, tryb życia i inne czynniki żywieniowo-bytowe.

Dieta ketogeniczna – co możemy, a czego nie wolno

Produkty dozwolone do spożycia w diecie keto

Menu diety ketogenicznej dopuszcza m.in.: tuńczyka, makrelę, kurczaka, wołowinę, pełnotłuste mleko, śmietanę, jajka, boczek, sery żółte i pleśniowe. Bardzo ważne jest jednak, żeby spożywane tłuszcze były jak najczęściej najwyższej jakości – tłuste ryby, awokado, oliwa z oliwek, orzechy. Dozwolone są również produkty niemal nie zawierające tłuszczów, a jednocześnie ubogie w węglowodany – np. pomidor, kalafior, brokuł, cukinia, ogórek. Możemy pić kawę, herbatę. Aby zminimalizować negatywny wpływ na organizm takiej diety, należy pić bardzo dużo wody, jeść więcej zdrowych tłuszczy, suplementować odpowiednie minerały.

Produkty niewskazane, dozwolone w ograniczonych ilościach

Produktami, na które dieta keto pozwala sporadycznie są owoce. Do tego możemy zjeść wyłącznie te, które mają niską zawartość fruktozy i innych cukrów roślinnych. Owoce dozwolne w ograniczonych ilościach to owoce jagodowe, maliny, truskawki i śliwki. Od czasu do czasu można pozwolić sobie na małą mandarynkę lub kiwi.

Produkty absolutnie wykluczone

Wszystkie produkty zawierające cukier – oczywiście słodycze, biały i brązowy cukier. Jednak ogromną ilość węglowodanów zawierają także produkty zbożowe, ziemniaki, kasze czy makarony. Wśród warzyw na czarnej liście są między innymi kukurydza, groszek cukrowy i dynia. Należy wykluczyć również wszystkie soki owocowe, napoje gazowane.

Gdzie jest haczyk?

Dieta keto święci obecnie swoje triumfy, bo spadek masy podczas jej stosowania jest bardo szybki. Podobnie jakiś czas temu popularna była dieta białkowa Dukana. Jednak warto pamiętać o tym, że każda dieta eliminacyjna ma swoje wady. W przypadku keto jedną z głównych wad jest znikoma ilość witamin i minerałów w pożywieniu, co wiąże się  potrzebą ich suplementacji. Brak błonnika w diecie może wywoływać ciężkie i uporczywe zaparcia, dodatkowo nieumiejętne stosowanie keto diety może prowadzić do kwasicy ketonowej, która jest stanem zagrożenia zdrowia i życia. Dodatkowo, dieta ta nie jest zbyt odpowiednia dla osób otyłych, które zwykle mają szereg zaburzeń metabolicznych i chorób współistniejących z otyłością. Dlatego przed rozpoczęciem diety warto spotkać się z doświadczonym dietetykiem lub lekarzem, który doradzi, czy jest to dobry wybór.

wyznacz trasę

Primavera Jastrzębia Góra

tel.: +48 58 774 45 51

ul. Rozewska 40-42

84-104 Jastrzębia Góra

Napisz do nas