zadzwoń
rezerwuj
messenger

Porady / Dieta

Dieta bez laktozy – najważniejsze informacje

Dieta bez laktozy – najważniejsze informacje

Czym jest laktoza i nietolerancja laktozy?

Dieta bez laktozy polega na eliminacji lub ograniczeniu produktów spożywczych, będących źródłem laktozy. Laktoza jest to dwucukier, który występuje w mleku ssaków. Laktoza będzie więc obecna zarówno w mleku krowim, owczym jak i kozim oraz wszelkich przetworach na ich bazie. Ludzki organizm ma zdolność trawienia laktozy. Dzieje się to dzięki enzymowi – laktazie (wydzielanego w jelitach), która rozkłada laktozę do dwóch cukrów prostych – glukozy i galaktozy. Nietolerancja laktozy występuje, gdy dochodzi do niewystarczającej produkcji laktazy, która niestrawiona, przyczynia się do dyskomfortu trawiennego po spożyciu produktu, w którym występuje laktoza.

Nietolerancja laktozy – występowanie oraz objawy

Na nietolerancję laktozy cierpi mniej osób niż wynika to z powszechnego przekonania. Szacuje się, że w Polsce dotyczy to około 20% osób dorosłych. Przyczyną jej wystąpienia może być całkowity brak zdolności produkowania laktazy (ta postać jest diagnozowana już od urodzenia – wrodzona nietolerancja laktozy), uszkodzenie jelit lub mniejsza produkcja laktazy związana ze starzeniem się.

Możliwe jest więc, że takie dolegliwości wystąpią po spożyciu mleka u osoby, która kilka lat wcześniej nie miała żadnych objawów. Nietolerancja laktozy objawia się najczęściej wzdęciami, bólami brzucha, zaparciami, biegunkami i uczuciem ciężkości.

Poza wrodzoną nietolerancją laktozy, manifestacja objawów i stopień ich nasilenia będzie uzależniony indywidualnie od dawki laktozy przyjętej jednorazowo. Oznacza to, że większość osób z nietolerancją laktozy może sobie pozwolić na pewne ilości produktów mlecznych, zwłaszcza jeżeli dawka ta będzie podzielona na kilka posiłków. Dla przykładu, kubeczek jogurtu podzielony na 3 posiłki będzie lepiej tolerowany niż ta sama ilość zjedzona w ramach np. śniadania.

Dieta bez laktozy – co jeść, a czego unikać

Dieta bez laktozy, powinna przede wszystkim eliminować spożycie świeżego mleka, ponieważ zawiera najwięcej laktozy i najczęściej przyczynia się do dyskomfortu trawiennego. Najlepszym rozwiązaniem jest sięganie po mleko bezlaktozowe. Natomiast produkty mleczne fermentowane (np. jogurty, maślanki, kefir) to kwestia indywidualna. Zazwyczaj małe ilości podzielone na posiłki są dobrze tolerowane (aczkolwiek w ich przypadku również znajdziemy bezlaktozowe odpowiedniki). Pamiętaj również, aby wybierać takie, które w składzie nie zawierają mleka w proszku (zawiera więcej laktozy niż zwykłe mleko!). Produkty takie jak sery, zazwyczaj zawierają znikome ilości laktozy i plaster żółtego sera na kanapkę nie powinien stanowić problemu.

Dieta bez laktozy – dobre zbilansowanie to podstawa

Jeżeli jednak zdecydujesz się na całkowite wykluczenie produktów mlecznych ze swojej diety, pamiętaj o zbilansowaniu składników którego źródłem jest nabiał. Mowa tu m.in. o wapniu i pełnowartościowym białku. Możesz sięgać po roślinne zamienniki nabiału, tj. napoje migdałowe, ryżowe, kokosowe, owsiane i inne. Czytaj dokładnie etykiety i szukaj takich, które nie zawierają cukru dodanego i są fortyfikowane w wapń.

Uważaj  – laktoza może znajdować się tam, gdzie się jej nie spodziewasz!

Laktoza często występuje w słodyczach, a jej źródłem jest mleko w proszku. Jest również dodawana do leków. Osoby z wrodzoną nietolerancją laktozy powinny unikać produktów, na których opakowaniu znajduje się informacja: może zawierać śladowe ilości laktozy.

wyznacz trasę

Primavera Jastrzębia Góra

tel.: +48 58 774 45 51

ul. Rozewska 40-42

84-104 Jastrzębia Góra

Napisz do nas